DİYET Nilay Yalçınkaya

NASIL DAHA HIZLI KİLO VERİRİZ?

Yaz geldi ama hala veremediğiniz birkaç kilo varsa durumu hızlandırmak için Diyetisten Gülden Cömert’den aldığımız beslenme tüyolarına göz atın.

dreamstime_xl_27509819Özellikle yaz döneminde diyet yaparken aç kalmamaya özen gösterin. Aç kalmak size kilo kaybettiğiniz hissini verebilir ama aslında zayıflamanıza neden olmaz. Aç kaldığınızda tartıda kilo vermiş görünebilirsiniz, ancak bu şekilde vücuttan sadece kas ve su kaybı olur. Ama sonuç olarak yağlar erimediği için zayıflayamazsınız.

Güne mutlaka kahvaltı ile başlayın. Kahvaltı öncesinde metabolizmanızın daha hızlı çalışması için bir bardak su için, bu ayrıca sizde tokluk hissi yaratıp daha az yemenizi sağlayacaktır. Kahvaltıda poğaça, meyve suyu gibi yiyecekler yerine az yağlı peynir, tam tahıllı ekmek, domates, salatalık gibi yiyecekleri tercih edin.

Gün içinde ara öğünlerle birlikte 6 öğün yemeğe çalışın ve ara öğünleri alışkanlık haline getirin. Bunu alışkanlık haline getirdiğinizde, bir sonraki öğüne kadar daha tok olur ve dolayısıyla ana öğünlerde daha az yersiniz. Vücutta kan şekeri düşmediği için atıştırma ihtiyacınız da daha az olur. Bu tür bir beslenme düzeni, ana öğünler dışında atıştırma alışkanlığı olanlar için oldukça idealdir.

Öğle saatlerinde vücudun kalori yakma hızı oldukça yüksektir. Bu nedenle öğle saatlerinde, porsiyonlara dikkat etmek şartıyla, etli yemekler ve yanında ekmek, pilav ya da makarna yenebilir. Bu besinlerin kalori değerleri yüksek olduğundan, metabolizmanın hızlı bir şekilde çalıştığı öğle saatlerinde sindirimleri daha kolay olacaktır.

Karbonhidratları diyetten tamamen çıkarmak doğru değildir. Çünkü beynin enerji ihtiyacı sadece glikoz tarafından karşılanmaktadır. Karbonhidrat alınmadığı zaman vücut karaciğerdeki glikojen depolarını, kandaki şekeri ve daha sonra da kastaki karbonhidratları kullanır. Bu durum vücuttaki kas oranının azalmasına neden olur. Kas oranının azalmasıyla birlikte vücudun yağ yakma hızı da azalır. Bu nedenle sağlıklı beslenme için doğru karbonhidrat alımı oldukça önemlidir. Bu durumda karbonhidratlar hiç yenmesin demek yerine, hangi karbonhidratı ne kadar yiyeceğimiz asıl önemli olandır.

 

Basit karbonhidrat dediğimiz şeker ve şekerli gıdaları hayatımızdan tamamen çıkarmak, glisemik indeksi yüksek olan pirinç pilavını ve normal makarnayı da sınırlı tüketmek en iyisidir. Ancak kompleks karbonhidrat olan tam tahıllı ekmek ve ürünler, kepekli makarna, kara buğday, bulgur pilavı ve baklagiller beslenmemizin vazgeçilmez parçalarıdır.

Meyve ve yoğurt, süt, ayran, kefir, ceviz, badem ve fındık ara öğünler için ideal yiyeceklerdir.

Akşam yemeklerinde fazla aşırıya kaçmamaya dikkat edin. Özellikle sebze yemekleri, salata, çorba, ya da ızgara et gibi kolay hazmedilen besinleri küçük porsiyonlar halinde tüketin. Uyguladığınız yeni beslenme düzeninin yanı sıra, gün içinde mutlaka en az 2 litre hatta yaz aylarında 2,5 – 3 litre su tüketmeye çalışın ve egzersiz yapın.

Diyetinizi günlük yaşantımızın bir parçası yapabilmek için, her şeyden önce bunu yaşantınızın zaman dilimlerine uyarlamalısınız. Evde olduğunuzda diyete uymak daha kolayken, dışarıda bir davette ya da bir toplantıda olduğunuzda, alışverişe çıktığımızda tüm kurallar bir anda uçup gidebilir. Bu nedenle de zayıflama çabaları bir istekten öteye geçemez. Bunu önlemek için evde, dışarıda ve alışverişte neler yapacağınızı ve neleri yiyip neleri yememeniz gerektiğini bilmelisiniz.

* Yemek yerken dikkat edilmesi gerekenler:

Evde:

  • Televizyon izlerken yemek yemeyin. Çünkü bu sizin dikkatinizi dağıtacak ve gerekenden fazla yemenize sebep olacaktır. Eğer kesinlikle yemek istiyorsanız, lif içerikleri yüksek veya meyve gibi sağlıklı ve düşük kalorili besinleri tercih etmelisiniz.

  • Yemeğinizi yavaş yavaş yiyin. Çünkü beyin doyma hissini 20 dakika sonra algılar. Hızlı yemek yendiğinde doyduğunuzu anlamayacak ve gerektiğinden fazla yemek yemiş olacaksınız.

  • Yemeklerinizi küçük tabaklarda alırsanız gözünüze çok gözükecektir.

Dışarıda :

  • Ana yemekten önce aperatif bir şeyler yemeyin.

  • Evden yarı tok çıkmaya çalışın.

  • Kızartma ve fazla yağlı yemeklerden kaçının.

  • Diyetinizi bozmayacak hafif yemekleri, salataları tercih edin.

  • Fazla kaçırmışsanız bir sonraki öğünde kısarak bunu telafi edin.

  • Ekmek sepetini garsondan kaldırmasını isteyin.

  • İçecek olarak su tercih etmeye çalışın.

Alışverişe çıktığınızda :

  • Tok olarak alışveriş yapın

  • Alınacakların listesini yapın

  • Abur-cubur reyonlarından uzak durun. Eğer canınız çok isterse bunların düşük kalorili olanlarını tercih edin.

Evde Yemek hazırlarken :

  • Fırın, ızgara veya haşlama yemekleri tercih edin.

  • Yağ yerine lezzeti arttırıcı baharatları kullanın.

  • Krema yerine light süt, yoğurt ve labne peyniri kullanın.

  • Tariflerdeki peynir, süt, yoğurt gibi besinlerin light olanlarını tercih edin.

  • Etlerin yağlarını ayırın.

  • Katı yağ yerine sıvı, bitkisel yağları tercih edin.

  • Daha çok sebze, meyve, kompleks tahıl grubunu seçin.

  • Pişirirken yağsız tavalar kullanın.

Gülden CömertUnutmayın önemli olan sağlıklı ve kalıcı bir şekilde kilo vermek.

Bunun için önce kendi kendimize 1 kg, 5 kg ya da 10 kg gibi hedefler koymadan önce mutlaka bu konuda bir uzmandan destek alarak, ne kadar kilo vermemiz gerektiğini öğrenmek gerekir. Diğer önemli bir konu da, ne kadar yağ fazlalığımız olduğudur. Çünkü sağlıklı bir kilo verme ancak vürudumuzdaki yağ oranın azalması ile ölçülebilir. Sağlıksız kilo verdiğimizde ise, yağdan çok kas ve su kaybı yaşarız ki, bu şekilde verilen kilolar aynı hızla ve fazlasıyla geri alınır. Bu da kalıcı bir kilo kontrolünü imkânsız hale getirir. En sonunda sürekli kilo almaya devam ederek, başarısızlıkla son bulur.

Bunu önlemek için,

  • Gerçekçi miktarda ve sürede hedefler belirleyin.

  • Beslenme alışkanlıklarınızda, fiziksel aktivite düzeyinizde ve yaşam tarzınızda kalıcı değişiklikler yapın.

  • Kilo kontrolünde sağlığınız önceliğiniz olsun.

  • Her insanın metabolizmasının farklı olduğunu unutmayın ve başkalarının doğrularını kullanmak yerine, kendinize uygun programları seçin.

Bu programı seçmenizde bizler fastfiit ekibi olarak sağlıklı beslenme ve detox programlarımız ile yanındayız. Detaylı bilgi için, www.fastfiit.com adresimizi ziyaret edebilir, bizlerle iletişime geçebilirsiniz.

Gülden Cömert

Diyetisyen