ALIŞVERİŞ Sıla Güven

ÇOK YÜRÜYÜP ÇOK KİLO VERİLMEZ

Kilo vermek için koşmak ve yürümek cidden faydalı. Doğru bildiğimiz yanlışları uzmanına sorduk.

Milli Takım kondisyoneri, master trainer Murat Ertürk, koşmak, yürümek ve kilo vermek arasındaki bağlantıyı, yanlış bildiklerimizi anlatıyor.

Yağ yakmak için nasıl bir yürüyüş programı yapmalı?

Yağ yakımında genelde ilk istenilen şey, “hemen yağlarım parçalansın ama kaslarıma bir şey olmasın ve hatta tüm bunları az spor yaparak halledeyim.” Böyle bir şey olması fizyolojik olarak maalesef mümkün değil. Bir de bunun tam tersi bir anlayış hakim toplumumuzda. Çok fazla yağ yakacağım diye 60 dakikadan fazla yürüyüş yapanlar da var. Oysa ki bu tür bir egzersiz, sedanter (spor alt yapısı olmayan, antrenmansız) kişilerde ters etki yapar. Vücut direnç gösterecek ve sağlığı olumsuz etkileyecek etkenleri beraberinde getirecektir.
Yürüyüşümüzü 25 dakikanın altında yaptığımızda harcadığımız kalorinin yarısı yağ yarısı karbonhidrattır. Günde 10.000 ile 12.500 adım atmak, ömrünüzün 9 yıl uzamasını sağlarken yağ yakılmasını da hızlandırır. Günde 12.500-20.000 adım hareketliliğin mükemmel olduğunu gösterir ama yorgunluk, iş performansında düşmeler görülebilir.

Peki günde 20.000 adımdan fazla atarsak ne olur ?

Vücutta halsizlikler ve yorgunluklar başlar zamanla. Daha sonrasında bu durum kalıcı bir hastalık olarak kalabilir. Buna bağlı olarak uyku bozuklukları depresif durum ve sinir sistemimizde yıpranmalara sebebiyet verebilir. Buna bağlı olarak eklem ve bağlarda aşırı zorlanmaya bağlı dejenerasyon başlar. Kaslarda da kayıplara sebebiyet verebilir. Bacaklarımız bedenimizin %80 kas oranına sahip uzuvlarıdır. Dolayısıyla büyük kas gruplarını çalıştırmak daha fazla efor sarf ettireceğinden doğru ve sistematik bacak egzersizleri yağ yakımında etkili olacaktır. Ve şunu da unutmamak gerek yürüyüşümüz bittiğinde kaslarımız hemen dinlenir duruma geçemiyor. Dinlenir nabza ve o istirahat geçmesi zaman alıyor. Yani yürüyüş bittiğinde 8-10 dakikalık esnetme egzersizleri kaslarımızın daha sağlıklı kalmasını sağlayacaktır. Ayrıca sakatlıkları önleyecektir. Tabii buna bağlı olarak kalorinin yanma süresini uzatacaktır.

Bir de ‘’yaktığın kaloriden az alırsan otomatik kilo verirsin‘’ diyen bir kesim var. Bunu büyük harfle yazalım mı? ÖYLE BİR ŞEY YOK! Öyle bir şey olsa alırdık günde 1200/1500 kaloriyi ve zayıflardık. Bazal metabolizma çalışıyor diye az yiyip kilo vermek fikri tamamen şehir efsanesi. Biz diyet yapmaya başladığımızda 1 haftada 2 kilo vermiş gibi görünmemizin sebebi ; aldığımız her karbonhidratla birlikte depoladığı suyu (1gram karbonhidrat 3 gram su tutar) vücuttan atar. Ödem atmak dediğimiz bu. Yani vücuttan su atılıyor. Mevcut yağ dokuları duruyor.

Düşük kalorili beslenme sürekli olunca ne olur peki ?
Beslenme az olduğundan vücut kendini (yani yağları) korumaya alır. Sebebi iç organlara zarar gelmesini engellemek . ayrıca yürüyüş ya da egzersiz yapılıyorsa hormon üretimini de korumak zorunda olduğu için yağların yakımına izin vermez. Bağışıklık sistemi de yetersiz beslenmeden kaynaklı sıkıntılar ortaya çıkartır. Kilo verilecek diye her şeyi kestiğinizde vücut nasıl beslenecek ve bu sistemleri ayakta tutacak hücrelerin yarısı yağdan oluşur. Östrojen ve testestoren yağlar sayesinde üretiliyor. Yani spor bilimi şunu diyor; Boşuna 2 saat koşmayın çünkü uzun uzun koştuğunuzda yağ yakmıyorsunuz. Tam tersi kas kaybediyorsunuz, kilo alıyorsunuz. İnsülin depolayıcı hormondur unutmayın.

Editörün notu: Doğru spor yapmak kadar, doğru aksesuar da önemli. Yürüyüş ve koşu için en rahat ve cool spor ayakkabılar galeride.